fbpx

3 dintre cei mai importanti factori care influenteaza sananatea voastra!

 

Scriu acest articol inspirata de intrebarile uneia dintre viitoare mamici care, la un seminar despre alimentatia in sarcina, m-a intrebat daca poate face ceva pentru a scadea riscul de imbolnavire al bebelusului ei. De ce zicea asta? Pentru ca toate cele 4 prietene bune ale ai aveau bebelusi cu alergii sau dermatite. Si cred ca acelasi tu il vezi si tu in jurul tau – o crestere a afectiunilor bebelusilor si copiilor, atat la nivel cronic, cat si acut – statisticile arata cresterea incidentei astmului, autismului, diabetului, alergiilor, bolilor autoimune, dermatitelor etc

Articolul acesta este unul general – nu o sa ma refer in special la niciuna dintre afectiuni, ci, mai degraba, imi doresc sa cresc gradul de constientizare referitor la impactul stilului de viata al mamei din timpul sarcinii asupra sanatatii fizice (dar si emotionale) a bebelusului.
Vreau sa spun din capul locului ca nu vreau sa o iei in tragic, nu e vorba de a crea panica si de a te supra-responsabiliza, dar cred ca se vorbeste putin despre aceste legaturi si consider ca informatia de acest tip face putina lumina in a intelege ce si de ce (ni) se intampla anumite lucruri.
Partea de bibliografie o gasesti la finalul articolului – am pus mai multe link-uri cu explicatii pentru cele mai multe din temele la care fac referire. Fiecare dintre ele merita cate un articol separat, pe care le voi scrie in masura in care exista interes din partea ta sa afli mai multe.

Hai sa trecem la treaba:

1. Primul factor este starea de sanatate a mamei atunci cand a ramas insarcinata – „camara” de nutrienti, starea florei, echilibrul hormonal si nu in ultimul rand, cel emotional. O sa dau cateva exemple ca sa intelegi la ce ma refer.

In primul trimestru majoritatea viitoarelor mame experimenteaza stari de greata si nu au un apetit foarte bun. Prioritar este somnul si ar face foarte bine sa doarma :). Ideea este ca in contextul in care alimentatia nu este una echilibrata si bogata in nutrienti, devine cu atat mai important sa intre in sarcina cu un nivelul de nutrienti bun, atat pentru ea, cat si pentru dezvoltarea bebelusului ei. Si o sa dezvolt mai jos legatura dintre cativa nutrienti de baza si sanatatea bebelusului.
In ceea ce priveste hormonii, odata cu sarcina apare multe modificari, carora femeile sunt „proiectate” sa le faca fata. Dar, acest lucru se intampla mult mai usor cand se intra in aceasta perioada cu hormonii echilibrati si cu emotii pozitive si bine gestionate. Ca sa dau doar un exemplu, in primul trimestru activitatea tiroidei creste cu 50% si ramane ridicata pe toata durata sarcinii, pentru ca pana in trimestrul al 2-lea foetusul nu isi poate produce hormoni tiroidieni si depinde de tiroida mamei. Un studiu publicat in 2016 in „The Lancet” arata ca „hormonii tiroidieni sunt cruciali pentru dezvoltarea neurologica a bebelusului in intrauterin, pentru ca reguleaza migrarea, prolifererarea si diferentierea celulelor neuronale ale fatului care formeaza mai tarziu materie cenusie, precum si sinaptogeneza”. (1) In acest context, aportul de iod care sustine formarea hormonilor tiroidieni este unul foarte important si in perioada sarcinii. E greu de crezut, dar lipsa iodului in sarcina reprezinta in continuare „cauza principala a retardului mental in lume” !!! (2)

Partea emotionala nu o sa o dezvolt in acest articol, nici nu reprezinta aria pe care am expertiza, dar sunt multe studii care arata legatura intre starea emotionala a mamei in sarcina si dezvoltarea emotionala si chiar si fizica a bebelusului. Eu o sa amintesc doar ca emotiile ne impacteaza flora intestinala si,asa cum vei vedea, aceasta este foarte importanta pentru starea noastra generala.

2. Stilul de viata al mamei in timpul sarcinii:

a. Stresul
b. Alimentatia
c. Somnul
d. Miscarea
e. Emotiile
f. Aerul
g. Expunerea la toxine

O sa ma refer, pe scurt, la acest punct, aducand in atentie cateva idei despre care cred ca o viitoare mama trebuie sa fie constienta:
– Alegerile de stil de viata ale mamei din timpul sarcinii, nu numai cele alimentare, influenteaza expresia genelor bebelusului ei pe termen mediu si lung. Acest fapt este demonstrat de o stiinta care se numeste epigenetica si despre care poti afla mai multe din link-urile de la finalul articolului. (3)
– Daca mama alege sa manance mai mult fast food sau zahar, influenteaza alegerile pe care copilul ei le va face pe termen mediu
– In articolul despre alimentatia in sarcina vorbesc despre principalii nutrienti din sarcina si care sunt alimentele recomandate care ii contin. Aici as vrea sa subliniez importanta vitaminei D, pe care foarte putin ginecologi o testeaza, importanta grasimilor de tip omega 3, a colinei si a iodului. Doar ca sa constietizezi importanta vitaminei D, de exemplu, exista meta-analize care au aratat legatura dintre deficienta mamei in sarcina in aceasta vitamina si risc mai mare de preeclampsie si de diabet de sarcina, iar in ceea ce priveste copilul, acesta are risc mai mare de a dezvolta astm, diabet de tip 1 si alte probleme de sanatate (tot pe fond de dificienta de vitamina D in perioada intrauterina). (4)
De asemenea, omega 3 are un rol foarte important atat pentru dezvoltarea pe termen scurt, in intrauterin, dar si pe termen mediu si lung. Exista multe studii care fac legatura intre un aport corect de omega 3 in timpul sarcinii si un IQ mai ridicat al copilului, o vedere mai buna, un risc mai mic de a dezvolta alergii, intolerantem dermatite sau astm. Poti sa afli mai multe despre acest subiect atat din articolul pe care l-am scris despre omega 3 si pestii recomandati in sarcina, precum si din sursele din bibliografie. (5)
– Despre expunerea la toxine in timpul sarcinii se vorbeste destul de putin, spre deloc. Se vorbeste mult despre alimente sigure pentru a fi consumate de catre gravide, dar se face referire cel mai mult la pericolul infectiilor cu listeria, toxoplasma etc.
Draga mea, in aceasta perioada a existenteti oamenilor, avem cea mai mare expunere la toxine din istorie. Vorbim despre ierbicide, pesticide, antibiotice, hormoni si ingrediente artificiale pe care le gasim in mancarea noastra. Toxinele exista in aer, in apa, in cosmetice, in medicamente, in masini, in case, in mobila – exista zeci de mii de tipuri. The Environmental Working Group, care are o activitate intensa in acest domeniu, a anuntat ca nou nascutii au aproximativ 300 de astfel de toxine in sangele lor!!!
Din fericire noi avem mecanisme de detoxifiere si am scris aici despre cum functioneaza acest proces minunat din corpul nostru. Totusi, e bine sa stii ca aceste toxine trec prin placenta de la mama la bebelus si ca, in anumite situatii, poate provoca probleme de sanatatea, dintre care amintesc astmul si alergiile. (6) Cu siguranta nu ne putem feri de tot ceea ce ne inconjoara, dar trebuie sa stii ca poti face si tu alegeri pentru a scadea expunerea la aceste toxine:
– Conteaza foarte tare sa folosesti cosmetice din ingrediente naturale (ce pui pe piele trece direct in sange!)
– Sa eviti plasticul – eventual sa bei apa de la un filtru de calitate si sa nu folosesti recipiente de plastic, mai ales pentru alimentele calde
– Sa alegi produse de curatenie organice sau se le prepari tu din ingrediente naturale, cum sunt otetul, bicarbonatul de sodiu si uleiurile esentiale
– Sa clatesti bine hainele spalate
– Sa foloseste alimente organice sau ceea ce nu cumperi organic sa lasi in apa cu otet si bicarbonat pentru minim 10 minute. Poti folosi, de asemenea, lista creata de The Environmental Working Group de Dirty dozen pentru a prioritiza alimentele pe care este bine sa le consumi organice

3. Flora mamei
Despre microbiom incepe sa se vorbeasca din ce in ce mai mult – sau asa mi se pare mie :). Microbiomul – adica totalitatea microorganismelor care traiesc in interiorul nostru – cantareste mai putin de 1 kg, dar este extrem de important pentru sanatatea ta si a bebelusului tau, asa ca ai tot interesul sa stii despre el si sa il mentii echilibrat.
De ce? Microbiomul intervine in absorbtia nutrientilor, in detoxifiere, in sanatatea membranei intestinale, chiar si in starea ta, in apetitul tau, in poftele tale, in felul in care arati (a propos de managementul greutatii), influentandu-ti chiar si functiile mentale.
Cand este dezechilibrat, poate duce la inflamatie, neuro-inflamatie, obezitate, diabet, dezechilibre hormonale, depresie, anxietate.
Tu si bebelusul tau aveti nevoie de un microbiom sanatos, tot asa cum aveti nevoie de apa curata, mancare nutritiva, somn si oameni dragi in jurul vostru. Sanatatea chiar incepe in intestine si o flora echilibrata este extrem de importanta pentru copilul tau. Si pentru tine!
Cat timp esti insarcinata, bebelusul beneficiaza de flora ta si tot aceasta reprezinta baza pentru familia lui de microorganisme.

Avand in vedere toate acestea, iata ce poti tu sa faci pentru a te asigura ca diminuezi riscurile ca bebelusul tau sa aiba probleme de sanatate:

1. Inca dinainte de a ramane insarcinata, sa mananci cat mai curat si iti schimbi stilul de viata pentru a fi cat mai sanatos
2. Daca esti deja insarcinata, nu e prea tarziu nici pentru tine sa schimbi alimentatia si stilul de viata
3. Redu expunerea la toxicitate, asa cum am mentionat la acel punct
4. Ai grija de flora ta: diminueaza stresul, mancarea procesata, medicamentele; mananca alimente fermentate, legume si ia prebiotice si probiotice
5. Inconjoara-te de oameni care iti cresc vibratia si nivelul de energie
6. Fa miscare, daca se poate in aer liber
7. Petrece timp in natura si mai putin in fata ecranelor (mai ales inainte de somn)

Daca esti interesata de aceste subiecte si te intrebi ce inseamna “schimbare de stil de viata”, “alimentatie curata” sau microbiom:
1. Poti parcurge articolele din link-uri si pe cele din bibliografie
2. Poti descarca GRATUIT un meniu pe 3 zile si recomandari pentru perioada sarcinii


3. Poti participa la cursul despre Somnul si alimentatia gravidei – KITUL tau pentru o sarcina linistita care va incepe luni, 13 mai, incare alaturi de psihologul Mona Ciurezu, de la www.bebedoarme.ro, vom detalia despre toti acesti factori si altii in plus
4. Poti participa la WEBINARUL GRATUIT despre aceasta tema pe care il voi tine pe grupul Mame cu pofta de viata vineri, 10 mai, ora 14

Inca o data vreau sa spun ca acest articol nu are rolul de a te speria, ci doar de a te informa. Stiu ca „nu vrem sa punem raul inainte” si ca preferam sa ne gandim ca „nu o sa ni se intample noua”. E bine si recomandat sa gandim pozitiv, dar e si mai bine sa fim informati si sa gandim in termeni de „preventie”, si nu doar de reactiune la posibile reactii ale organismului. Am adaugat partea de studii si de „ce se intampla daca” doar pentru a te convinge ca nu e doar o opinie a mea, ci sunt chestiuni sustine stiintific.
Sper ca informatia sa iti fie de folos si sa te ajute sa intelegi mai bine manierea in care sunt legate toate aspectele vietii noastre.
Pentru fiecare din aceste puncte exista solutii, nu vorbim despre o fatalitate careia n-ai cum sa ii faci fata, dar e important sa stii ce sa urmaresti si ce sa faci pentru a fi si tu si bebelusul tau cat mai in forma.
Cu mare drag!
Claudia

Surse si bibliografie:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26497402
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2453047/
  3. Epigenetic’s: What Makes Us Who We Are?; Epigenetic’s and the influence of our genes: Courtney Griffin TED X Talk
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23311886; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19365260
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17307104; https://vimeo.com/325669336?ref=fb-share&fbclid=IwAR08QqrKH5i_30n4mOB1aH6MFDiIHKZ1jFkxhZ8eRgRNUzDnenZAr3lZpko
  6. https://embed.ted.com/talks/tyrone_hayes_penelope_jagessar_chaffer_the_toxic_baby#; https://www.askdrsears.com/topics/feeding-eating/family-nutrition/pesticides; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4214967/; https://www.youtube.com/watch?v=MkRqaRQRZyo&feature=youtu.be
  7. Human Microbiome May Be Seeded Before Birth
    This Is Your Body on Microbes
    Probiotics: How Good Are These ‘Good’ Bacteria?
    PUB MED – Gut microbes, diet, and cancer.
    Human Microbiome Project
    PUB MED-Relevance of pre- and postnatal nutrition to development and interplay between the microbiota and metabolic and immune systems
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022395615000655
error: Content is protected !!

Aboneaza-te la newsletter-ul destinat mamelor si vei primi gratuit e-book-ul „Recomandari si meniu de 3 zile pentru energizare, echilibrare si pierdere în greutate”.