fbpx

Joi, 28 martie, la ora 14.30, voi avea un live pe grupul Mame cu pofta de viata despre acest subiect. Daca esti interesata sa afli mai multe, vino in grup si urmareste live-ul. 

Alimentatia adecvata sezonului prin care trecem este una dintre conditiile care definesc o dieta echilibrata. Hrana oamenilor nu a fost aceeasi de-a lungul anului – nici in ceea ce priveste cantitatea, si nici varietatea.

In traditia crestina exista 4 posturi in an, dintre care 2 de 40 de zile – unul la finalul toamnei, mai permisiv, si unul la finalul iernii, mai restrictiv. De asemenea, exista cel putin 2 zile de post pe saptamana si posibilitatea de a nu manca timp de 24 de ore macar o data pe saptamana. Si in celelalte religii existe perioade similare – am detaliat ceea ce se intampla in lumea crestina pentru ca ne este, pur si simplu, mai la indemana si mai usor sa intelegem.

Ceea ce vreau sa spun este ca aceste perioade nu sunt deloc intamplatoare – si nu ma refer la partea de spiritualitate, de care oricum avem mare nevoie in oricare dintre forme rezoneaza fiecare dintre noi, ci doar la alimentatie.

Posturile mai lungi se intampla in anotimpurile de trecere – exact atunci cand este momentul optim pentru curatare. Da, corpul isi face singur treaba, asa cum am aratat si aici, dar, mai ales in contextul in care traim cel mai mare asalt al chimicalelor din istoria umanitatii, tare bine ne prinde ca, din cand in cand, sa ii dam constient o mana de ajutor.

Si putem sa facem acest lucru in diverse feluri:

  • Sa mancam prioritar de sezon
  • Sa tinem macar cateva zile din posturile de peste an, mancand sanatos si echilibrat; am scris un articol pe acest subiect, pentru ca, de obicei, in post se mananca multi carbohidrati, si nu neaparat din cei buni
  • Sa avem de cateva ori pe an, mai ales primavara si toamna, perioade in care ne sustinem procesul natural de detoxifiere
  • Sa reducem zaharul si mancarea procesata din viata noastra; pana reusim sa le eliminam definitiv, putem avea provocari pe durata limitata in care alegem constient sa nu mancam decat alimente curate, fara zahar sau alte ingrediente dubioase
  • Sa ne schimbam produsele de curatenie si de ingrijire si sa folosim unele din ingrediente naturale

Ce inseamna sa mancam de sezon primavara?

Dupa iarna cea rece, urmeaza primavara cea vesela. Primavara este perioada de curatenie, de reinnoire si de crestere – un moment perfect pentru ca solul sa isi manifeste potentialul latent. Semintele germineaza, florile infloresc, auzim bazait de insecte si cantece de pasarele.

Ficatul si bila sunt organele asociate acestui anotimp – lor ar trebui sa li se acorde o importanta deosebita si acest lucru explicat pe larg in Medicina Traditionala Chineza.

Si in ciuda faptului ca noi nu mai suntem atat de conectati cu natura, primavara nu vine pe nesimtite, ci noi suntem profund afectati de venirea ei. Simtim ca este pentru noi un moment bun pentru un nou inceput; corpurile noastre tind catre lucruri mai usoare, catre eliminarea dezechilibrelor care au aparut pe parcursul anului si catre intinerirea tesuturilor. Asa cum natura renaste, si noi, oamenii, simtim, de obicei, primavara mai multa bucurie si mai multa creativitate si inspiratie.

Dar pentru unii, primavara inseamna si sezonul racelilor, congestiilor, alergiilor, rinitelor, accentuarii dezechilibrelor hormonale existente si asteniei.

Din fericire, putem face mai multe lucruri care sa ne ajute sa depasim aceste provocari si sa ne echilibram corpul si nivelul de energie, pentru a ne putea bucura de acest anotimp si de viata noastra.

Majoritatea oamenilor constata ca poftele lor se modifica in aceasta perioada. Incalzirea vremii face ca nevoia de alimente grele, de care aveam pofta iarna, sa scada. Acestea sunt inlocuite acum de alimente mai usoare, cum sunt fructele, legumele proaspete, salatele. Chiar si pofta de mancare mai scade. Acesta este mesajul corpului tau care iti spune ca este timpul pentru curatare.

Chiar daca nu urmam un program structurat de curatare, totusi, prin faptul ca alegem sa consumam preponderent mancare de sezon, facem deja un mare pas inainte spre echilibrarea organismului nostru.

In aceasta perioada este indicat sa alegem gusturi natural dulci (cum sunt majoritatea legumelor), acrisoare, amarui, moderat iuti (pregnante) si sa consumam mancare usoara, care este mai usor de digerat.

Aceste modificari ne ajuta sa echilibram nivelul de mucus din corp si sa deschidem canalele de eliminare, atat de importante pentru a ne putea curata. Hidratarea cu apa la temperatura camerei sau chiar cu apa calda este importanta, de asemenea, pentru acest proces de curatare.

Alimentatia noastra ar trebui sa fie bazata pe legume de sezon, proaspete, crude, dar si usor gatite, dar si pe leguminoase. De asemenea, germenii si vlastarii pot fi de mare ajutor pentru ca vin cu un mare aport de nutrienti, sunt usor de digerat, ceea ce ii face si mai dezirabili daca nu toleram anumite leguminoase sau cereale in forma lor matura.

Putem sa ne incepem ziua cu fructe, combinate cu nuci (mai ales migdale) sau seminte (in, canepa, chia, seminte de dovleac si de floarea soarelui) sau cu un smoothie. Daca nu am incercat pana acum aceasta varianta, e un momentul bun sa vedem cum ne simtim.

Pranzul si cina pot contine combinatii simple de legume, cereale integrale si leguminoase. Putem sa alegem legume cu frunze mai amarui-acrisoare, cum sunt si urzicele sau papadia, legume din familia cruciferelor (varza, broccoli, conopida etc), ierburi sau condimente, cum este si usturoiul, leurda, ceapa verde, ghimbirul, piperul, feniculul, turmericul, mararul, schinduful sau rozmarinul. Pestele, carnea alba sau oualele, mancate cu moderatie, completeaza si ele mesele, pentru ca acestea sa fie echilibrate si satioase.

In acelasi timp, este un moment bun sa reducem mancarea uleioasa, grea si prajita, precum si lactatele, mai ales de la frigider si in prima parte a zilei. Acestea pot fi inlocuite cu lapte de orez sau de migdale. Daca nu ne putem lipsi de lapte de vaca sau de capra, este mai bine sa il bem cald si cu condimente precum turmericul sau ghimbirul, care ii cresc digestibilitatea. De asemenea, este recomandat sa reducem alimentele procesate, painea cu gluten – nu mai mult de 2 felii pe zi si sa fie integrala si nucile in exces. Fructele gen banane, portocale, ananas, curmale, smochine de asemenea ar trebui sa fie reduse si inlocuite cu fructele primaverii.

Iata care sunt alimentele care ar trebui consumate prioritar:

Fructe:

  • Mere, caise, afine, merisoare, piersici, pere, cirese, rodie, fructe uscate (nu confiate), zmeura, capsuni, coacaze

 

Legume si frunze:

  • Sparanghel, anghinare, loboda, stevie, ardei rosu, ceapa, salate, mangold, morcov nou, fasolea fideluta, fenicul, urzici, papadie, untisor, ceapa si usturoi verde, praz, gulii, ridichi de toate tipurile, broccoli, cartof nou, snapac, telina, pastarnac, andive, varza, conopida

Cereale:

  • Mei, hrisca, orz, orez basmati, secara, tapioca

Leguminoase:

  • Fasole adzuki, linte, miso, mung, tempeh

Seminte:

  • Chia, in, canepa, seminte de dovleac si de floarea soarelui

Lactate (in cantitate redusa):

  • Iaurt, cottage cheese, lapte de capra

Produse animale:

  • Oua, peste, carne alba, creveti

Indulcitori (in cantitati reduse):

  • Miere, sirop de artar, molasa

In regula, deci acest timp de alimentatia sustine ficatul si bila. Poate te intrebi „ce regula are ficatul cu hormonii mei si cu nivelul meu de energie”?

Raspunsul este destul de simplu: echilibrul tau hormonal depinde in mare parte de ficatul tau (de exemplu o mare parte din conversia T4 in forma activa T3 se face in ficat sau excretia estrogenului folosit de corp tine si de eficacitatea procesului natural de detoxifiere care se desfasoara, in mare parte, in ficat). De asemenea, nu exista persoana care sa aiba vitalitate si un ficat obosit.  Da, toate sunt in legatura in corpul nostru si trebuie vazute in ansamblu. Veste buna este ca in aceasta abordare holistica, nu trebuie sa facem lucruri extrem de diferite pentru a ne sustine anumite organe – doar curatandu-ne viata, de cele mai multe ori, corpul nostru incepe, mai repede sau mai incet, sa se balanseze.

Iti reamintesc ca joi, 28 martie, la ora 14.30, voi avea un live pe grupul Mame cu pofta de viata despre acest subiect. Daca esti interesata sa afli mai multe, vino in grup si urmareste live-ul. Daca ai intrebari, te rog sa mi le lasi in grup, la postarea care anunta acest live, sau aici, in comentarii.

Surse:

https://nutritionstudies.org/love-liver-lessons-chinese-medicine-tcm/

https://www.joyfulbelly.com/Ayurveda/article/Spring-Diet-in-Ayurveda/214

Gh. Mencinicopschi: Si noi ce mai mancam?

error: Content is protected !!