Dupa cum spuneam in primul articol, revenim cu sugestii de modificare a celor 5 zile de meniu analizate din punct de vedere al glucidelor simple pe care le contineau/portie.

Obiectivul meu in acest articol a fost sa pastrez cat mai mult din meniul initial, dar sa respect cateva reguli care sunt importante pentru ca micutii nostri sa fie cat mai sanatosi:

  • Sa nu manance in fiecare zi „desert”
  • Atunci cand primesc desert, acesta sa fie cat mai sanatos se poate, tinand cont de faptul ca este preparat intr-o gradinita de stat si ca exista limitari de timp si de buget
  • Combinatiile sa fie cat mai corecte – de exemplu sa evitam sa punem alaturi carbohidrati sau leguminoase si proteina animala (gen musaca cu cartofi si carne) sau laptele si cerealele (laptele este un aliment destul de pretentios care poate balona daca este combinat cu fructe sau cereale). In general, reactiile la diverse combinatii depind foarte mult de cum reactioneaza fiecare dintre noi, dar tocmai de aceea meniurile oferite unui numar mare de copii ar fi bine sa fie cat mai corect preparate pentru a preintampina diversele reactii din partea unora dintre copii.

Combinatiile corecte ajuta, de asemenea, si ca digestia si absortia sa se intample mai usor, ceea ce cred ca cu totii ne dorim pentru copiii nostri.

  • Cerealele consumate sa fie integrale si, pe cat se poate, variate – adica nu numai grau sau cereale cu gluten. Motivul pentru care prefer astfel este varietatea si plusul de nutrienti prezenti in aceste cereale, la care se adauga contributia lor la realizarea digestiei.
  • Sa se consume zilnic cat mai multe legume (macar 40% din farfurie ar trebui sa fie alcatuita din legume), inclusiv legume crude
  • Fructele sa fie oferite la distanta de mese
  • Produsele animale sa nu fie prezente la toate mesele zilei
  • In cadrul unei mese sa nu servim 2 feluri diferite de carne, optim fiind ca unul dintre ele sa fie exclusiv vegetal.
  • Sa existe macar o zi pe saptamana fara carne, daca nu doar cu produse vegetale.

Poate o sa va intrebati care este cauza ultimelor 3 puncte si am sa explic aici foarte pe scurt, pentru ca situatiile pot diferi foarte mult, de la caz la caz. Sustin o alimentatie diversificata, in cadrul careia isi au loc si produsele de provenienta animala. Consider, insa, ca in prezent tindem sa consumam prioritar astfel de produse si sa neglijam importanta alimentelor de provenienta vegetala, si mai ales a legumelor. Ar mai fi o lunga discutie despre calitatea produselor pe care le consumam, dar o sa detaliem (sper) intr-un articol viitor. Aceasta debalansare este responsabila de multe dezechilibre care se produc in corpurile noastre si ale copiilor nostri, gen problemele la rinichi, constipatia cronica, hemorozii etc.

  • Meniul sa fie cat mai variat

Pe langa aceste reguli de baza (zic eu), am luat in considerare si ca sugestiile facute sa nu fie unele costisitoare. Cu exceptia, poate, a laptelui vegetal care in supermarket e mai scump ca laptele animal si pe care l-am trecut, oricum, ca fiind optional, restul produselor recomandate au aproximativ acelasi pret cu cele existente initial in meniu. Cerealele integrale, curmalele, diferitele tipuri de nuci, legumele si fructele de sezon cumparate de la anumiti furnizori si nu din supermarket au preturi rezonabile, in ciuda prejudecatii pe care o intalnesc deseori la cei care nu sunt obisnuiti sa consume astfel de alimente.  

Ziua 1

Lapte cu piscot – propunere Iaurt sau kefir (de capra)/lapte vegetal cu cereale integrale si migdale rasnite

Banana – propunere Fruct sezon (banana doar daca nu sunt fructe de sezon)

Ciorba de vacuta – ok

Musaca de cartofi cu carne de vita – propunere Ratatouille de legume

Salata de sfecla – ok

Budinca de branza si stafide –ok

Observatie: daca e cu paste, sa se foloseasca paste integrale; sa se foloseasca minimul de zahar, eventual sa se mai adauge curmale si sa se scoata zaharul.

 

Ziua a 2-a

Gris cu lapte si dulceata de visine – propunere Tartine cu paine integrala pasta de naut si morcovi

Banana – propunere Fruct sezon (banana se va servi doar daca nu sunt fructe de sezon)

Supa de rosii cu fidea – ok

Mancare de mazare cu pulpa de pui – propunere Mancare de fasole pastai cu pulpa de pui

Pandispan cu stafide si fructe  – propunere Fructe de sezon

 

Ziua a 3-a

Ceai de fructe cu lamaie  – ok – optim ar fi sa fie indulcit cu miere sau neindulcit

Tartina cu pasta de branza si ardei – propunere Tartina cu paine integrala cu pasta de branza cu marar si ardei

Banana – propunere Fruct sezon (banana se va servi doar daca nu sunt fructe de sezon)

Ciorba taraneasca cu bors si zdrente de ou (fara carne) – ok

Piure de cartof cu pui si sos de rosii – propunere File de peste (gen cod) si sos de rosii cu legume la cuptor (dovlecei, vinete, rosii, usturoi)

Negresa – propunere Banana bread cu faina integrala – nu trebuie folosit zahar

 

Articolul complet il puteti citi aici.

Sursa foto: www.mumbabytime.com