Sodiul este unul dintre minerale de care avem nevoie zilnic si principala sursa de sodiu din alimentatia noastra este sarea. Deci, da, este indicat ca sarea sa faca parte din dieta noastra zilnica.

Atunci de ce auzim in jurul nostru ca ar trebui sa ne ferim de sare? Acest lucru se intampla pentru ca exista o supra-abundenta de sare in viata noastra de zi cu zi. Sarea este folosita in produsele alimentare ambalate si prelucrate pentru a da aroma si pentru a conserva, ceea ce inseamna ca noi, alegand aceste produse, ajungem sa consumam mult mai multa sare decat avem nevoie. Ca cele mai multe lucruri, sarea cu moderatie este sanatoasa, dar excesiva devine un aliment care ne poate face rau.

Ce face sarea in corpul nostru?

– Regleaza tensiunea arteriala – totusi, prea mult sodiu poate provoca hipertensiune arteriala.

– Are un rol important in trimiterea impulsurilor nervoase pentru contractia musculara.

– Mentine echilibrul fluidelor – sodiu, impreuna cu potasiu, lucreaza pentru a mentine echilibrul fluidelor in interiorul si in afara celulelor din organism si, de asemenea, ajuta la mentinerea hidratarii in muschi si in tesuturi.

Cat de multa sare ar trebui sa sare consumam? Avem nevoie de aproximativ 1,8-3 g de sodiu pe zi pentru a ne mentine corpul in echilibru.

Cum sa facem pentru a reduce cantitatea de sare consumata? Trebuie sa alegem prioritar alimente integrale, cat mai aproape de forma naturala si sa reducem alimentele artificiale si procesate. Atunci cand le alegem pe acestea din urma e bine sa citim cu atentie eticheta si sa le preferam pe cele cu o catitate de sodiu mai mica (si cu cat mai putini sau fara alti conservanti). Fructele si legumele ne sunt din nou aliati de nadajde, pentru ca ele vin cu aport de potasiu, care contracareaza efectele sodiului asupra tensiunii arteriale; si pentru aroma, mai bine folosim condimente (piper, coriandru, menta, patrunjel etc)!

Ce tip de sare ar trebui sa utilizam? Fiecare tip de sare (sare de masa, Himalaya, sare de mare) contine aproximativ aceeasi cantitate de sodiu, dar diferenta majora consta in procesele de prelucrare la care fiecare sortiment este supus. Sarea de mare, de exemplu, trece printr-o procesare mai redusa decat sarea fina de masa. In plus, o alta diferenta importanta este ca unele tipuri de sare au iod si altele nu au.

Iodul este un nutrient valoros care joaca un rol important in producerea de hormoni tiroidieni si de aceea este necesar pentru functionarea normala a tiroidei. Surse naturale de iod sunt fructele de mare, algele, fasolea verde, ceapa, usturoiul, prazul, spanacul, varza, oul. Daca aceste alimente nu fac parte din alimentatia noastra, putem alege din cand in cand o sare imbogatita cu iod. Totusi, excesul de iod nu este deloc sanatos, pentru ca poate crea dezechilibre hormonale.

Sfatul meu este sa incerci sa ai disponibile minim 2 tipuri de sare (de mare si de Himalaya, de exemplu) si sa alegi sarea cu iod cu prudenta, doar de cateva ori pe an (pentru ca oricum sarea din produsele procesate sau de la restaurante contine si iod).

 

Sursa foto: www.myfusionmobile.com