Vegan, vegetarian, fara gluten, crud – totul este de ajuns pentru a va face capul sa se invarta. Daca etichetarea cat mai amanuntita a alimentelor o sustin cu tarie – de exemplu, etichetarea OMG-uri – (desi legislatia spune ca in Romania in momentul de fata nu este permisa folosirea alimentelor modificate genetic pentru consumul uman…ci doar pentru vacutele al caror lapte il bem 🙁 ), nu sunt un mare fan al etichetarii dietelor, sau mai precis nu sunt un fan al “dietelor” de orice fel.

Cred in ceea ce se numeste „stil de viata”, ales informat si pe baza a ceea ce ne spune corpul nostru. Si mai cred ca trebuie sa fim flexibili si deschisi sa incercam lucruri noi, fara schimbari bruste, pana ajungem la o stare de bine. Pentru ca nu uitati – a fi sanatos nu inseamna sa nu fii bolnav, ci sa ai vitalitate, energie si o stare de bine!

diet 1

O sa iau de exemplu propria mea poveste: acum mai multi ani am inceput sa citesc despre ceea ce presupune o nutritie sanatoasa. Asta dupa ce trecusem deja in adolescenta tarzie prin niste diete drastice, ca sa fiu slaba, asa cum cere moda. Am noroc ca atunci nu m-am dereglat foarte tare hormonal. Am aflat despre carne ca nu este sanatoasa, nu numai pentru ca este plina de hormoni, ci si pentru ca are toxine si ne intoxica organismul, imbolnavindu-ne. Apoi am aflat ca se nici lactatele nu sunt sanatoase (mai ales laptele), pentru ca ne cresc aciditatea si pentru alcalinizare in procesul digestiei, ne iau calciu din oase (cel putin asa spun unele studii conduse de importanti profesori universitari). Am aflat toate aceste informatii si nu am facut mai nimic cu ele. M-am minunat si am ales sa nu le cred, neaparat. Carnea mi-a fost usor sa o reduc catre mai deloc, mai ales ca nu ma simteam bine dupa ce o consumam – n-am fost niciodata o carnivora-, dar lactatele erau preferatele mele.
In ciuda faptului ca mancam destul de sanatos, raceam des – au fost ierni la rand cand luam paracetamol aproape zilnic, ma simteam balonata, aveam o infectie urinara puternica, care revenea de cate ori treceam printr-o perioada mai dificila…una peste alta eram convinsa ca sunt destul de „bolnavicioasa”. Am ramas insarcinata si am inceput sa ma informez si mai mult pentru ca voiam sa fiu pregatita pentru diversificarea copilului nostru. Am decis ca cel putin primii doi ani sa aiba o dieta vegana – din motive pe care o sa le enumar intr-un alt articol.

Aprofundand din ce in ce mai mult si interiorizand toate aceste informatii, am constientizat la un moment dat ca nu am renuntat doar la carne, ci si la lactate (uneori mai mananc branza de capra) – probabil si pentru ca, in ciuda faptului ca mancam sanatos, foarte putin procesat, eram mai mereu balonata si destul de lipsita de vitalitate. Nu a fost nimic constient, ci pur si simplu cumparam din ce in ce mai putine lactate, mai mult pentru ca sotul meu (inca) le prefera. Ah, si in prezent mananc uneori 1 ou cam o data pe saptamana.
Deci, ce este aceasta “dieta” tocmai am descris? Nu e. Este un mod de a manca la care am ajuns in acest moment pentru sanatatea mea si ascultandu-mi propriul organism.
Poate ca pentru unii dintre voi poate parea confuzant. Tocmai de aceea ma pregatesc intens sa devin health coach si sa pot ajuta oameni diversi sa duca o viata sanatoasa.

law carb

De exemplu, in ultima perioada am citit mai multe carti: unele care spun ca pentru a fi sanatosi trebuie sa reducem cereale si sa mancam proteina animala (de exemplu, carne, peste si oua), legume si grasimi sanatoase si altele care recomanda limitarea proteinei animale la 20% din alimentatia zilnica.

Care este abordarea corecta? Ambele si niciuna dintre ele.

vegan diet

Nutritia nu este o stiinta exacta. Ambele carti pot co-exista, si chiar unele in plus, deoarece oameni diferiti prefera diferite produse alimentare si nu se comporta la fel dupa consumarea lor. Nicio abordare nu este neaparat corecta si mai buna decat cealalta. Dar limitandu-va la un set unic de reguli, s-ar putea sa va lipsiti de oportunitate de a descoperi ce e cel mai bine pentru voi.

Surse foto:
– diaperel.atspace.co.uk
– health.marksandspencer.com
– diagnosisdiet.com
– worondiabets.com