fbpx
Despre somn eu vorbesc des pe site, pe facebook, peste tot :). Si despre Mona Ciurezu am mai amintit, pentru ca este specialista mea preferata pentru somnul copilului, care m-a ajutat mult cu ai mei pitici (multumesc, Mona!). Ea este psihoterapeut, specializat in somnul copilului, dar si al adultului si mama a doi copii. Despre Mona Ciurezu puteti sa aflati mai multe pe site-ul ei www.bebedoarme.ro.

Cum eu ma preocup in special de mame si viitoare mame, am rugat-o pe Mona sa imi raspunda la cateva intrebari despre un subiect sensibil, in legatura cu care membrele grupului Mame cu pofta de viata si-au aratat interesul – si anume SOMNUL GRAVIDEI.

1. Haide sa incepem cu o intrebare personala: de ce ai simtit tu sa studiezi atat de mult despre somn? Care a fost trigger-ul tau?

Trigger-ul la mine a fost primul meu copil. Acum aproape 11 ani, cand el a implinit varsta de 4 luni si a venit regresia de somn, am inceput sa ma trezesc noaptea odata cu el  – uneori la 2 ore, uneori din 30 in 30 de minute. Din cauza oboselii am facut depresie postpartum, asa ca am cautat solutii ca sa ma ajute sa ies din impas. Apoi, acum 7 ani, cand a venit cel de-al doilea copil, am incercat sa aplic ce am aplicat la primul si nu a mai functionat nimic :)). Asa ca am cautat solutii si am realizat ca nu eram singura cu problemele respective.  Si asa a inceput totul…

2. Sa trecem mai departe catre mamele noastre dragi. Ne putem pregati emotional pentru sarcina si pentru a deveni mama? Cat de mult ajuta asta?

Asa cum explic si in programul Somnul si alimentatia gravidei, putem sa ne pregatim emotional pentru sarcina si pentru a deveni mama. Ideea este ca de cele mai multe ori suntem pregatite in cursuri pentru o bucata o rolului de mama, si anume pentru acela de ingrijitor al bebelusului, insa sunt ratate de cele mai multe ori cateva aspecte:

  • Rolul mamei din perspectiva emotionala si ce schimbari aduce mamicia
  • Schimbarile si presiunea aparute pe rolul de sotie
  • Presiunea pusa pe rolul de femeie si grija fata de sine

Primul pas este sa constientizam ca a deveni mama nu este doar despre a naste, despre alaptare, despre somn si igiena bebelusului, ci este despre formarea unui atasament, a unei relatii cu bebelusului, care este cea mai importanta resursa pentru viitorul bebelusului.

Ca sa ne putem pregati pentru ceea ce vine este important sa intelegem ca, uneori, cultura din care venim considera ca o data ce ai nascut si esti mama, gata, trebuie sa te sacrifici si sa iti ignori nevoile si dorintele pe o perioada x de timp pentru ca bebelusul este pe primul plan. Insa dati-mi voie sa va spun, ca aceasta schema a sacrificiului mamei, perpetuata de la o generatie la alta nu ajuta DELOC si chiar poate duce la depresie. Pe de o parte daca tu mergi pe sacrificiu, doar vei ajunge la resurse putine, vei intra in deprivare, ceea ce influenteaza negativ resursele si rabdarea pe care le ai pentru puiul tau. Tocmai aceasta deprivare continua face ca aceasta abordare sa fie drumul direct spre depresie pentru noi mamicile.

Este important ca sotii sa discute despre schimbarile aduse de bebelus, despre nevoile partenerilor si sa stabileasca impreuna, constient, prioritatile cuplului in acel moment. Optim ar fi ca acest tip de discutii sa aiba loc si inainte de nastere si apoi periodic pentru recalibrare.

3. De ce nu se doarme bine in sarcina? Care sunt cauzele?

Cauzele pentru care nu dormim in sarcina pot fi multiple:

  1. sunt cauze date de cresterea bebelusului, care pot duce la dureri de spate, presiunea si urgenta de a urina frecvent sau la reflux
  2. cauze biologice venite din schimbarile hormonale: cresterea progesteronului, care duce la scaderea calitatii somnului si uneori la tulburari de somn, gen apneea de somn sau miscarea necontrolata a picioarelor
  3. schimbari emotionale: cresterea frecventei cosmarurilor, cresterea riscului de depresie si de anxietate si aparitia nestingului

Acestea pot duce la modificari ale structurii somnului, dormind mult mai superficial – adica fara a se intra in somnul profund. Lipsa somnului profund afecteaza derularea unei serii intregi de procese care au ca rol functionarea optima a corpului. Drept urmare, aceste nopti repetate in care nu se doarme eficient duc la aparitia oboselii si afecteaza si functionarea optima a organismului.

4. Ce putem face pentru a dormi mai bine?

Pentru a dormi mai bine sunt mai multe lucruri de facut:

  1. sa prioritizam somnul. Sa ne propunem sa dormim o medie de 8 ore in 24 de ore
  2. sa facem miscare, pentru ca muschii spatelui sa reziste mai bine si sa se reduca durerile de spate
  3. sa manancam sanatos, cate putin si des, si sa nu manancam seara tarziu
  4. sa monitorizam probleme gen: apneea de somn, reflux, miscarea necontrolata a picioarelor si sa se ne prezentam la medic daca observam persistenta acestor probleme
  5. sa modificam rutinele somn daca este cazul si sa introducem rutina de grija fata de noi

Somnul si alimentatia in timpul sarcinii sunt elemente de baza pentru a trece cu bucurie si liniste prin aceasta perioada minunata a sarcinii. Tocmai de aceea, Mona si cu mine am dezvoltat un super program, pe care l-am numit Kit de sarcina sanatoasa si linistita, in care voi sa gasiti toate informatiile de care aveti nevoie pe aceste 2 subiecte atat de importante + multe bonusuri valoroase.

Pentru ca mai sunt multe de zis pe acest subiect, am continuat discutia intr-un live alaturi de Mona pe grupul Mame cu pofta de viata, pe care te invit sa il urmaresti AICI!