Sarcina este o perioada cu suisuri si coborasuri: uneori simti ca ai multa energie, ca poti face tot ce iti doresti (mai ales in trimestrul al 2-lea), alteori ai zile in care nu te simti la fel de bine. Fiecare sarcina este unica – chiar aceeasi femeie poate experimenta sarcini diferite -, te provoaca diferit, iti rascoleste alte amintiri si te face sa iti pui alte intrebari.

Cu starea de greata se confrunta multe dintre femeile insarcinate. Greata apare de obicei in jurul saptamanii a 6-a si trece, la 60% dintre femei, odata cu saptamana a 13-a. Greata si starea de voma pot persista pana in saptamana a 20-a sau chiar pe toata durata sarcinii.

Stiu ca este o stare care te poate obosi foarte tare si care te poate irita, cu atat mai mult cu cat iti doresti ca tu si bebelusul tau sa va hraniti sanatos, ceea ce iti este foarte greu, pentru ca tu tolerezi doar biscuitii sarati sau ciocolata :).

Imi doresc in acest articol sa te ajut sa identifici trigger-ii acestei stari si sa iti dau niste recomandari, atat de stil de viata, cat si de alimentatie, care sa se te ajute sa treci mai usor peste aceasta perioada.

Iata care sunt potentialii factorii care pot amplifica starea de greata si de voma:

  1. Foamea, hipoglicemia
  2. Mirosurile puternice
  3. Hormonii (cei de placenta, progesteronul, estrogenul, hormonii tiroidieni)
  4. Schimbarile sistemului digestiv cauzate de sarcina
  5. Mancarea grasa
  6. Produsele dulci
  7. Deficienta de anumite minerale sau vitamine
  8. Lipsa de miscare
  9. Stresul
  10. Constipatia
  11. Sentimentele contrare legate de sarcina sau dorinta de a-ti confirma ca totul este in regula cu bebelusul

Medicii inca nu au ajuns la un consens in legatura cu motivele pentru care unele femei au greturi si stari de voma si altele, nu. Teoriile se refera in general la factorii enumertai mai sus, precum si la anumite mecanisme biologice care fac ca unele substante periculoase sa nu ajunga la bebelus. S-a mai sugerat si ca mamele care au greturi si stari de voma au sanse mai mari sa aiba o sarcina si un bebelus sanatosi. Totusi, niciuna dintre teorii nu este complet agreata si validata de studii.

Greata legata de sarcina nu este periculoasa, insa daca mama vomita mult, risca sa se deshidrateze. In acest caz, ea trebuie sa se prezinte la spital. In cele de mai jos voi vorbi si despre cum te poti rehidrata dupa ce ai vomitat (in acele cazuri care pot fi tratate acasa).

Recomandari generale si nutritionale:

  1. Observa ce anume iti provoaca aceasta stare: momentul zilei, mancatul prea mult sau prea putin, mancatul rapid si faptul ca nu mesteci suficient, mirosuri, anumite alimente, miscarea sau lipsa ei, mesele incorect balansate, faptul ca bei lichide in timpul mesei etc.
  2. Evita sa bei mai mult de o canuta de apa la masa (hidratare suficienta intre mese).
  3. Aromaterapia – cu uleiuri de lavanda si menta – uneori scade starea de greata.
  4. Uneori, starea de greata este amplificata de absenta anumitor nutrienti: prea putina proteina, deficienta de fier, de B-uri, de magneziu sau de calciu. Ia un supliment de sarcina, pe care alege-l cu mare grija – e important sa aiba vitaminele si mineralele in forma lor cea mai biodisponibila.

Sunt cateva suplimente care te ajuta in mod deosebit la gestionarea starii de greata, pe care le poti lua separat in acele           saptamani mai chinuitoare:

  • B6 in forma piridoxal-5-fosfat sau in alimente ca avocado, cereale integrale, nuci, seminte, banane, fistic, carne, peste, pui
  • Vitamina K
  • Vitamina C
  • Magneziu – in forma lui de ulei de magneziu sau de sare epsom
  • Enzime digestive
  1. In ceea ce priveste plantele care ajuta la combaterea starii de greata, ghimbirul are de departe cele mai studii care ii demonstreaza eficienta. Poti face ceai de ghimbir direct din radacina sau din ghimbir uscat sau il poti lua ca pastile. La mine a functionat cel mai bine ceaiul, care imi si placea la gust sau limonada cu lamaie, portocala, ghimbir si apa minerala. Pe langa ghimbir, ar mai fi de mentionat papadia si musetelul, pe care le poti consuma, de asemenea, ca ceaiuri.
  2. Bratari care functioneaza pe principiul presopuncturii.
  3. Terapiile alternative, gen bowen, preso sau acupunctuntura ajuta de multe ori in usurarea starilor de greata in sarcina. Atentie mare, insa, la terapeutul ales, pentru ca aceste terapii pot avea si afecte adverse, daca nu sunt facute de specialisti care inteleg foarte bine fenomenul sarcinii.
  4. Dupa ce vomiti, ai grija sa iti inlocuiesti electolitii pierduti cu ciorba de oase, sucuri de fructe diluate, apa de cocos, cu alimente bogate in potasiu si magneziu sau cu ceva asemanator acestei bauturi (https://www.pofta-de-viata.ro/bautura-energizanta-pentru-travaliu-si-pentru-antrenament/).
  5. Odihneste-te de cate ori poti in cursul zilei si, mai ales, culca-te in jurul orei 22.
  6. Incearca sa faci miscare, chiar daca stiu ca este dificil. Lipsa miscarii de tip cardio poate contribui la starea de greata pentru ca favorizeaza acumularea de dioxid de carbon in sange. O plimbare mai alerta pe racoarea dimineatii contribuie la scaderea starii de greata, iar miscarea regulata este importanta pentru reducerea oboselii si a constipatiei. Alege sa mananci o gustare sanatoasa cu aproximaiv 30 de minute inainte de a face miscare, tinand astfel starea de greata si glicemia sub control. Daca in cazul tau miscarea contribuie la starea de greata, alege o forma pasiva de exercitiu fizic – gen masaj.
  7. Respira adanc, diafragmatic, dimineata si seara, de macar 5 ori
  8. Hidrateaza-te suficient; pe langa apa, poti bea ceaiuri (de musetel, de papadie sau de menta, de exemplu) sau limonade variate (apa minerala, suc de merisoare, suc de lamaie). Evita sucurile acidulate si nenaturale, bauturile cu cofeina, chiar si cele decofeinizata sau cele energizante.
  9. Evita mirosurile care te deranjeaza: roaga pe altcineva sa faca plinul la masina, lasa-l pe sotul tau sau pe mama ta sa gateasca acele alimente al caror miros nu il suporti etc
  10. Incearca sa mananci des – la fiecare 2h – mese balansate, care sa includa proteina, carbohidrati complecsi si grasimi de calitate (nuci, seminte, avocado etc). Pe unele femei le ajuta sa consume inainte de masa ½ de grapefruit sau un suc de fructe – digestia le functioneaza mai bine astfel.

Micul dejun sau lipsa lui da, in general, tonul pentru intreaga zi, asa ca daca nu poti manca ceva consistent, alege fructe sau gustari sanatoase. Daca pleci de acasa ai grija sa ai la tine snack-uri fara zahar si cu ingrediente pe care le cunosti (daca nu intelegi produsele de pe eticheta, nu e vina ta, pur si simplu nu trebuie sa le cumperi), asta pentru ca daca iti scade glicemia, sunt sanse mari ca starea de greata sa se accentueze.

  1. Daca nu poti manca echilibrat, alege fructe, biscuiti sau crackersi integrali, cu mai putin zahar pentru ca alimentele procesate creaza un cerc vicios (fluctuatiile de zahar in sange atrag starea de greata) sau nuci de orice fel (chiar si prajite si sarate), iaurt grecesc, avocado.
  2. Alimentele grase sunt mai greu de digerat. Alimentele dulci iti pot scadea glicemia brusc, dupa un moment in care ai simtit un boost de energie, iar acest fapt iti accentueaza starea de greata. Alege alimente care contin carbohidrati complecsi si pregateste-le la abur, sotate sau la cuptor. Astfel iti vei sustine energia pe durata zilei, reducand cat se poate de mult starea de greata.
  3. Incearca sa mananci incet si constient.
  4. Nu te culca infometata; nu trebuie sa fii nici ghiftuita. E important sa stii ca te odihnesti mai bine daca nu iti este foame. Poti sa mananci inainte de a te culca inca o banana, o mana de migdale sau un iaurt bio.

As vrea sa te reasigur ca aceasta stare dificila este una pasagera (pentru cele mai multe mame!) si ca va veni momentul in care te vei putea bucura pe deplin de bebelusul tau. Chiar daca este o perioada in care nu mananci nici suficient si nici foarte sanatos, ai incredere in corpul tau si in bebelusul tau – veti trece cu bine peste aceasta perioada!

Resurse:

  1. Aviva Romm, The natural pregnancy book
  2. Ginger for nausea and vomiting in pregnancy: randomized, double-masked, placebo-controlled trial – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11275030
  3. The Effect of Aromatherapy Inhalation on Nausea and Vomiting in Early Pregnancy: A Pilot Randomized Controlled Trial – https://www.iiste.org/Journals/index.php/JNSR/article/viewFile/5699/5833
  4. Efficacy of P6 acupressure in the treatment of nausea and vomiting during pregnancy – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8623811

 

error: Content is protected !!