Desi teoretic stim cat de important este sa dormim, foarte putini dintre noi chiar dam importanta numarul orelor de somn si orei de culcare. Ritmul circadian, care include inclusiv momentele in care corpul nostru este cel mai pregatit sa digere mesele, este aproape mereu ignorat. Acest fapt se datoreaza in primul rand faptului ca programul de lucru este prelungit pana tarziu, ceea ce face ca cina in familie sa fie luata dupa ora 20:00 si pentru unii, sa fie si cea mai bogata masa a zilei.

De asemenea, ne este greu sa ne culcam la ora 22:00, asa cum ar avea nevoie corpul nostru, pentru ca d-abia atunci incepem sa facem altceva decat ceea ce suntem nevoiti sa facem: putem discuta cu partenerul, privi un film etc.

Tocmai de aceea deprivarea de somn este una din marile probleme ale timpului nostru, care duce la multe complicatii de care putini suntem constienti si despre care voi vorbi imediat.

Cum ziceam, ora ideala de somn este in jurul orei 22:00 si am avea nevoie in medie de 8 ore de odihna in fiecare noapte. Unele persoane afirma ca s-au obisnuit sa doarma in jur de 5-6 ore in fiecare noapte, dar este o diferenta mare intre „a te obisnui” si „a te simti in forma”. Aceste persoane trebuie sa ajunga sa experimenteze cateva zile in care sa doarma media recomandata si abia apoi pot face diferenta intre felul in care se simt in cele doua situatii. Sunt si exceptii, desigur, exista persoane care se simt cu adevarat bine doar cu 5-6 ore de somn, dar cel mai probabil aleg sa doarma in prima parte a noptii (undeva intre orele 22:00 – 03:00).

Aceasta prima parte a noptii este foarte importanta pentru ca atunci are loc somnul cel mai profund, in timpul caruia digestia este oprita si ficatul lucreaza intens la detoxifierea organismului. Aceasta inseamna ca o cina tarzie nu va mai fi digerata in seara respectiva, va ingreuna detoxifierea organismului peste noapte si va afecta si calitatea somnului.

De aceea, recomand ca masa de seara sa fie una frugala, sa contina o supa usoara, legume fierte sau trase la tigaie si doar daca este luata mai devreme sa includa proteina animala, care are nevoie de un timp mai indelungat pentru digestie.

De cate ori se poate este optim sa prioritizam mersul la culcare mai devreme pentru ca ne va aduce multe beneficii si va preveni sau contribui la atenuarea mai multor probleme de sanatate.

Astfel, somnul ne va ajuta:

  • sa mentinem sau chiar sa pierdem in greutate!
  • sa ne imbunatatim memoria
  • sa reducem inflamatia din organism
  • sa tinem nivelurile glicemiei si al tensiunii sub control
  • sa incetinim procesul de imbatranire
  • sa reducem problemele de deficit de atentie, atat de intalnite in randul copiilor
  • sa tinem mai bine stresul sub control
  • sa reducem nivelul depresiei

Beneficiile somnului ar trebui sa ne convinga pe toti sa ne acordam cele 8 ore de somn pe noapte. Si totusi, pentru unii nu este atat de usor sa adoarma. Iata cateva trick-uri care ne pot ajuta sa adormim mai usor:

  • ora de culcare sa fie in fiecare zi aproximativ aceeasi
  • bauturile care au cafeina, inclusiv ceaiurile cu teina, trebuie reduse sau si mai bine exluse dupa ora 14:00
  • dupa ora 19:00 este bine sa fie evitate exercitii de cardio sau intense de forta si sa alegem mai degraba miscare gen body & mind (yoga, pilates etc)
  • expunerea la asa numita „blue light” – adica lumina televizorului, laptopului, smart phone-ului trebuie limitata cu macar doua ora inainte de culcare. Acest tip de lumina reduce efectul melatoninei care trebuie sa ne ajute sa adormim si sa avem un somn profund
  • putem face o baie calda inainte de somn si apoi sa incercam tehnica „progressive muscle relaxation” (https://www.youtube.com/watch?v=9x3tl81NW3w)
  • cina trebuie sa fie una usoara
  • daca gandurile si grjile nu ne dau pace, ele trebuie puse in scris. Astfel ne vom elibera si ne vom simti mai linistiti si mai in control
  • alcoolul trebuie evitat seara – chiar daca pare ca ajuta sa dormim mai bine, va afecta calitatea somnului in a doua parte a noptii
  • in camera in care dormim trebuie sa fie intuneric si temperatura trebuie tinuta cat de jos o suportam
  • putem bea un ceai de plante, de preferinta musetel, inainte de somn (ceaiul nu este indicat pentru cei care se trezesc noaptea pentru a merge la toaleta, obicei ce le poate disturba somnul).

Acestea sunt doar cateva sfaturi care ne pot ajuta sa reusim sa adormim. Daca probleme voastre de somn nu se rezolve cu aceste trick-uri, inseamna ca aveti nevoie de ajutorul unui specialist – puteti suferi de debalansari hormonale (de exemplu lipsa sau cantitatea redusa de progesteron) sau de carente de anumite vitamine si minerale (magneziu, potasiu sau vitamina D).

As vrea sa adaug ca disciplina somnului ne va ajuta sa fim mai prezenti in viata noastra si sa avem actiuni mai de succes. De asemenea, ne permite sa ne trezim mai devreme si inainte de serviciu sa avem o perioada de timp petrecut cu noi, in care putem alege sa scriem, sa ascultam muzica relaxanta, sa ne facem stretching-ul sau yoga de dimineata, sa respiram etc…una peste alta sa ne incepem ziua mai armonios, ceea ce este foarte important pentru starea pe care o vom avea si in orele care vor urma.

 

Sursa foto: www.extremenaturalhealth.com