Dupa bogatia de legume si fructe care ne-a rasfatat toata vara, acum, odata cu venirea toamnei trebuie sa ne schimbam alimentatia si sa trecem de la legume care s-au copt, in cea mai mare parte deasupra solului (rosii, ardei etc), la cele care cresc in subsol – cartofii, morcovii, telina, pastarnacul, radacina de patrunjel – asa-numitele radacinoase.

Totusi si in acest sezon suntem binecuvantati cu o multitudine de legume gustoase, asa ca trebuie doar sa facem un efort sa renuntam la salata de rosii si ardei, si sa trecem catre salatele de varza cu morcovi si telina sau cele de sfecla. Tot toamna este sezonul prazului, al conopidei si al brocoliului, gasim din nou mazare, iar ciupercile pot fi baza unor mancaruri delicioase.

In ceea ce priveste fructele, trecem de la pepeni si piersici catre mere de toamna, struguri, prune, merisoare, pere, smochine, gutui – surse pretioase de vitamine si minerale, care ne intaresc organismul pentru a face fata iernii.

nutritie de toamna

Merisoarele contin o cantitate foarte mare de antioxidanti, care stiti deja ca lupta cu radicalii liberi din organism, saruri minerale de magneziu, potasiu si calciu. De asemenea, merisoarele fac minuni in tratamentul infectiilor urinare, mai ales atunci cand sunt asociate cu o nutritie corecta, fara alimente procesate.

Tocmai de aceea va recomand apa de merisoare, care se obtine foarte usor  – intr-un borcan de 5l de apa puneti aproximativ 2 kg de merisoare si lasati-le la macerat cateva zile (maxim 2 saptamani). Puteti, de asemenea, sa adaugati si afine. Apoi bautura magica care tine departe racelile este gata de consum. Secretul este ca apa scoasa se poate inlocui pana cand merisoarele se albesc. Atentie – apa de merisoare este energizanta, asa ca nu beti seara pentru ca s-ar putea sa va strice somnul!

Grasimile ni le putem lua atat din carne de calitate cat si din uleiuri presate la rece si diverse tipuri de nuci, care toamna ne daruiesc o noua recolta. Alegeti nuci, migdale si alune din tara noastra, de preferinta in coaja si pastrati-le astfel pana la momentul consumului. Acizii grasi polinesaturati pe care ii gasim in aceste produse, care sunt darul lor cel mai de pret pentru noi, sunt foarte volatili si in contact cu aerul si lumina se deterioreaza.

Preferatul meu in acest sezon este dovleacul, pe care il putem folosi atat ca atare – un pic copt, sau  in mancaruri – alaturi de linte, de exemplu sau in supe creme de dovleac, cat si deserturi (diverse budinci, briose simple sau in combinatie cu cereale de dimineata). Culoarea lui intensa indica faptul ca este o sursa foarte buna de nutrienti – vitamina A, potasiu si fibre. Samburii de dovleac consumati cruzi combat parazitii si e bine sa ii consumam tot timpul anului. Parazitii sunt mai periculosi decat credem, nu numai pentru copii ci si pentru adulti, si de aceea recomand o cura de deparazitare pentru toti membri familiei de doua ori pe an cu produse naturale.

Sfecla este un aliment care ajuta enorm la functionarea organismului, detoxifiind ficatul si combatand anemia. Bucurati-va de sfecla cat mai mult in sezonul rece si includeti-o in salate atat cruda cat si un pic coapta sau in sucurile proaspete pe care vi le pregatiti.

Tot la functionarea ficatului ajuta si ridichea alba si cea neagra, telina si ghimbirul.

Condimentele mai puternice sunt din nou binevenite – cuisoare, usturoi, turmeric, nucsoara, cardamom -,  acestea incalzesc organismul si dau un gust foarte bun, bogat mancarurilor.

Ce trebuie sa retineti este ca bogatia toamnei ne ajuta la intarirea sistemul imunitar si ne pregateste de sezonul rece. Tot pentru sustinerea sistemului imunitar puteti folosi in aceasta perioada echinaceea, care are eficacitate dovedita impotriva racelilor frecvente.

Consumati, deci, cat mai multe legume si fructe, faceti miscare in aer liber, dormiti suficient, relaxati-va si savurati ultimele zile cu soare din acest an!

Articol publicat pe blog-ul www.mamicaurbana.ro