Scriu acest articol in urma experientei personale, dar si in urma discutiilor despre nutritie cu mai multe persoane, mai ales femei. Sunt mereu surpinsa de faptul ca cei mai multi dintre noi – si aici nu vorbesc despre adolescenti, care sunt o categorie aparte – isi doresc mai degraba sa fie slabi, supunandu-se la tot felul de chinuri, si prea putini isi doresc sa fie sanatosi. Cati dintre voi stiu pe cineva apropiat care este mereu la un fel de regim, pentru ca apoi sa se ingrase si sa dea vina pe metabolism (nu ca nu ar conta si metabolismul!) sau pe alte cauze externe, si tot asa?!

Ma uitam la niste poze cu parintii mei cand aveau in jur de 30 de ani – nu era nimeni gras in acele poze, barbatii, cel putin, erau chiar foarte slabi.

Da, este vorba si de hormonii din mancarea actuala, care fac ca menstra sa se instaleze mult mai repede si copiii sa se transforme in tineri, unii cu forme pronuntate, la varste fragede.

Dar nu este vorba numai de hormoni.
Cel mai mare dusman al nostru il constituie alimentele procesate (inclusiv zaharul), si mai ales faptul ca acestea au devenit preponderente in hrana noastra zilnica. Din motive precum lipsa timpului, comoditatea, sau pur si simplu obisnuinta si trend-urile, am ajuns sa consumam alimente care au termene lungi de valabilitate si calorii – si cam atat! Acestea au un drum lung de facut din starea lor naturala in fabrici, unde sunt procesate, apoi in supermarket-uri si apoi la noi in dulapuri si, intr-un final, la noi in farfurie.

Si totusi, daca alegi sa treci de la o alimentatie care contine preponderent mancare procesata la una bazata pe legume si fructe proaspete, alimente integrale si foarte putin zahar, vei constata ca vei putea sa mananci mai multe calorii decat mancai inainte si totusi sa slabesti. Si as mai adauga ceva: a fi slab nu inseamna neaparat ca suntem sanatosi. Putem avea norocul unor arderi foarte puternice, dar asta nu inseamna ca organismul nostru este neaparata hranit.

Persoanele care mananca sanatos, mai degraba alimente neprocesate, incluzand fructe, legume, cereale integrale cat mai variate, leguminoase ca surse de proteina vegetala (linte, fasole, mazare, naut, soia) si o cantitate mai redusa si de mai buna calitate de proteina animala, pot manca pe saturatelea, fara sa ia in greutate. Si aceasta pentru ca alimentele neprocesate sunt bogate in carbohidrati si fibre usor digerabile de catre organism, care va elibera energia treptat, satisfacand senzatia de satietate.

Alimentele procesate, de pe alta parte, sunt sarace in nutrienti si bogate in calorii, zahar, conservati si grasimi nesaturate. In plus, nici nu simtim senzatia de satietate, pentru ca de fapt celulele noastre nu sunt hranite, iar organismul e mai degraba obosit, incercand sa digere ceea ce noi am ingerat – si de aici dorinta de a manca din nou. Mai mult de atat, cele mai multe dintre aceste alimente procesate dau dependenta si ne denatureaza gusturile, ceea ce face ca noi sa nu mai apreciem mancarea „simpla”.

Aceste alimente greu de digerat de catre organismul nostru sunt transformate in grasimi si stocate sub forma de celulita.

Starea naturala a corpului nostru este una echilibrata si armonioasa. Daca avem cateva kilograme in plus nu este numai vina metabolismului (desi si acesta poate fi dat peste cap in urma actiunilor noastre anterioare), ci este mai degraba vorba despre faptul ca noi mancam (multe) alimente care nu ne fac bine.

Ceea se vreau sa subliniez este ca inainte de orice obiectiv legat de numarul de kilograme ar trebui sa avem ca obiectiv sa mancam mai sanatos. Mancarea sanatoasa ne va ajuta sa slabim frumos si armonios si sa fim in forma! Vom avea enegia si vitalitatea de care avem nevoie si vom avea baza solida pentru a ne indepli orice alt obiectiv propus!

Si in final cateva sfaturi pentru a ne fi mai usor sa fim in forma…si slabi, si sanatosi 🙂

Mancati regulat – organismul nostru are nevoie de un ritm predictibil

Mic dejun – Pranz – Cina si eventual 2 gustari regulate si sanatoase (in jur de 10 si un jur de ora 16)

Intotdeauna stati la masa cand mancati

Mestecati indelung

Mancati fructele la distanta de cel putin 30 de minute de mese, de preferinta pe stomacul gol

Includeti ceva „viu” la masa de oricate ori puteti

Hidratati-va corespunzator (aproximativ 35 ml/kg corp)

Faceti miscare – faceti o plimbare alerta timp de cel putin 20 de minute zilnic, iesti cu bicicleta, mergeti la sala, la aerobic, pilates sau yoga, inotati…orice va face place. Un corp tonifiat ne ajuta sa ne tinem si creierul in forma si sa ne simtim foarte bine.