fbpx

Stiai ca femeile sunt expuse la sute de hormoni zilnic (si barbatii, dar eu vorbesc aici in special despre ce ni se intampla noua, femeilor :))? Si asta numai in casa, nu iau acum in considerare ceea ce se intampla in afara locuintei. Ma refer la produsele de make up, la produsele de ingrijire, la cele de curatenie, inclusiv detergentii de rufe sau de vase, la covoare, mobila in general – toate acestea pot contine chimicale care interfereaza cu hormonii nostri.

Aceste chimicale sunt unele dintre cauzele responsabile pentru dereglarile tale hormonale si se numesc xenoestrogeni. Acestea sunt toxine care provin din mediul exterior si care, odata patrunsi in organism, se comporta asemeni estrogenului, dar nu au nici pe departe aceleasi beneficii.

Ele afecteaza functionarea suprarenalelor, tiroidei, cantitatea de testosteron si echilibrul dintre estrogen si progesteron, atat de important pentru echilibrul tau general – ceea ce poate duce la dezechilibru hormonal general in corpul tau.

Toate acestea ti le spun nu ca sa te sperii, ci ca sa te informezi si ca sa poti sa ai grija de hormonii tai in cel mai bun mod cu putinta.

In mod normal, sistemul nostru endocrin elibereaza hormoni care au sarcina de a spune celulelor noastre ce au de facut. Cand aceste chimicale ajung in corpul tau, ei se comporta asemenea hormonilor tai – se leaga in receptorii hormonali din celule si uneori raman blocati acolo. Acest mecanism este in special daunator pentru organele care depind in mare masura de hormoni, cum sunt uterul sau sanii sau sistemele imunitar si cel neurologic.

Xenoestrogenii fac parte din marea clasa a factorilor perturbatori ai sistemului endocrin si, asa cum le spune si numele, au efecte similare estrogenului natural. Acesta din urma este foarte important pentru sanatatea oaselor, pentru coagularea sangelui, pentru mentinerea fertilitatii si, in final, pentru echilibrul hormonal general – pentru ca in corpul nostru toate sunt legate. Cand xenoestrogenii ajung in corp, cumulat cu estrogenul tau natural, se ajunge o crestere a cantitatii totale de estrogen – ceea ce se numeste DOMINANTA ESTROGENICA  (ceea ce inseamna in fapt mai mult estrogen decat progesteronul tau poate sa „tempereze” – pentru ca acesti doi hormoni se afla intr-o „cautare” continua si au rolul de a se balansa unul pe celalalt).

M-am hotarat sa scriu despre acest subiect pentru ca un procent foarte mare al persoanelor cu care lucrez au simptome de dominanta estrogenica. Si probabil si tu vezi in jurul tau faptul ca multe dintre prietenele tale au probleme de echilibru hormonal, de care, uneori, nici nu sunt constiente. Iata cateva exemple de astfel de simptome:

  • cicluri dureroase
  • cicluri foarte abundente
  • dureri de sani inainte de menstra
  • sindrom premenstrual accentuat
  • ciclul menstrual prea lung sau prea scurt (numarul de zile dintre sangerari)
  • ovare polichistice
  • acnee
  • probleme digestive – inclusiv probleme de bila; balonare si gaze; constipatie
  • fertilitate scazuta

Iata care sunt, mai exact, marile clase de produse care vin cu xenoestrogeni:

  • Produsele de curatat
  • Produsele de ingrijire
  • Alimentele
  • Ambalajele alimentelor
  • Recipiente de plastic
  • Altele precum: bonurile de casa, bilete de avion
  • Contraceptive pe baza de hormoni – anticonceptionale, nuvaring etc
  • Vopsele, mobile, covoare etc
  • Apa pe care o bei
  • Aerul pe care il respiri

Dupa cum vezi, aceste toxine sunt cam peste tot. Ai putea sa „te predai”, spunand ca nu poti sa faci nimic in legatura cu toate acestea sau ai putea sa faci schimbari treptate si realiste in viata ta, pentru a-ti minimiza expunerea la aceste toxine si pentru a-ti echilibra hormonii.

Cum vad eu pasii de echilibrare hormonala:

  1. Reduci cantitatea de toxine la care iti expui corpul – si mai refer la acele schimbari care stau in puterea ta sa fie facute:
    • Alegi sa consumi produse de ingrijire din ingrediente naturale, pe care le recunosti cu usurinta atunci cand citesti eticheta: gelul de dus, deodorantul, samponul, pasta de dinti, sapunul etc (te uiti macar sa nu aiba SLS, parabeni si parfum)
    • Alegi produse de curatenie organice sau le faci tu in casa din ingrediente precum otetul, bicarbonatul de sodiu si uleiuri esentiale; clatesti rufele de 2 ori si clatesti din abudenta locurile unde ai folosit produsele de curatenie
    • Alegi sa folosesti tampoane organice sau cupa menstruala
    • Folosesti cat mai putine produse de make up si doar atunci cand este mai necesar
    • Folosesti cat mai putine recipiente din plastic, si mai ales pentru alimente reci. In niciun caz nu le bagi la microunde, asta daca le mai folosesti (pentru ca nici microundele nu sunt sanatoase, dar despre asta voi detalia intr-un alt articol)
    • In caz ca nu ai alta solutie, daca trebuie sa bei din plastic, nu bei din sticlele lasate la soare
    • Folosesti un filtru de apa pentru toata casa ta sau macar pentru apa de la bucatarie
    • Nu tii in mana pentru mai mult timp biletele de avion sau bonurile de casa
    • Alegi sa consumi alimente organice, care nu vin neaparat cu mai multi nutrienti, dar vin cu mai putine toxine. Daca nu poti consuma totul organic, te invit sa descoperi lista de Dirty dozen, despre care eu tot vorbesc – poti cumpara cu prioritate organic acele alimente care au risc mai mare de a avea un grad mai mare de toxine. Fructele si legumele neorganice pot fi decojite sau lasate pentru minim 10 min in otet sau lamaie cu bicarbonat.
  2. Iti sustii corpul pentru a-si face mai bine detoxifierea (daca vrei sa intelegi cum functioneaza procesul natural de detoxifiere poti citi acest articol):

A. Mananci alimente cat mai naturale, mai putin procesate, colorate si de preferinta organice:

    1. fructe si legume de toate tipurile, inclusiv frunze verzi si legume din familia cruciferelor, care pentru cei mai multi dintre noi, sunt extrem de valoroase pentru detoxifiere
    2. proteine de calitate: carne, peste, oua – organice, de preferinta, dar si naut, linte, mazare, fasole, mung etc
    3. grasimi bune: seminte si nuci de toate felurile, uleiuri, oua, peste oceanic – atentie mare la consumul de suficient omega 3!
    4. cereale integrale – quinoa, mei, hrisca, orez, ovaz, grau (graul nu este intamplator pe ultimul loc in recomandari)!

Toate acestea sustin procesul natural de detoxifiere, functionarea generala a corpului tau si echilibru tau hormonal!

B. Iei suplimente de calitate – atat minerale si vitamine (B-uri, inclusiv metil-folat, magneziu, zinc), de care corpul tau are nevoie, cat si suplimente care sustin detox-ul cum sunt NAC, glutation, DIM sau armurariu, precum si plante adaptogene pentru echulibru hormonal (mai ales dupa ce am curatat ficatul)

C. Dormi suficient si cat mai devreme

D. Faci miscare – mai ales in aer liber

E. Petreci timp afara – unde, desi exista toxine, vreau sa stii ca densitatea lor este muult mai mica decat ceea ce se intampla in interior (de aceea se si recomanda sa avem in permanenta un geam usor deschis)!

F. Gestionezi mai bine impactul stresului asupra ta

Dupa cum observi, totul este interconectat in corpul nostru. Daca vrei sa iti recapeti energia si echilibrul hormonal si nu stii de unde sa incepi, poti sa descarci acest GHID cu recomandari si cu sugestii de meniu balansat pe 3 zile.

Surse:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18942551

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10406482

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12456297

error: Content is protected !!

Aboneaza-te la newsletter-ul destinat mamelor si vei primi gratuit e-book-ul „Recomandari si meniu de 3 zile pentru energizare, echilibrare si pierdere în greutate”.